Як на нас впливають проблеми з начальством

6-10-2017

Як на нас впливають проблеми з начальством 761c46d3cabecd5fa8da05d818643d8c
Як часто ми чуємо від знайомих фрази “мене дратує начальство” або “мій бос – тиран”? Іноді незгоду з начальником стає основною причиною звільнення. Не варто поспішати. Важливо розібратися, чому у людини виникає бажання поставити інших людей в ситуацію дискомфорту, а іноді просто принизити. Погане ставлення не завжди означає, що перед вами поганий керівник. Може, хтось зі співробітників не сходиться з босом характерами або у начальника чорна смуга в житті. А може бути, людина просто не на своєму місці. Як побудувати здорові і продуктивні відносини навіть з самими проблемними босами?

Хороший бос VS поганий бос

Професор Стенфордського університету Роберт Саттон у своїй книзі “Хороший бос, поганий бос: як стати кращим, навчившись на помилках гірших” визначає начальника, як людини з владою, який має частий і прямий контакт з підлеглими, відповідає за інструктаж і оцінює їх роботу.

Автор вважає, що, незалежно від розміру компанії, успіх менеджера обумовлений вмінням спілкуватися з найближчими співробітниками – тими, хто відчуває результати його роботи, кого він особисто наставляє, надихає або змушує дотримуватися дисципліну. Саттон впевнений, що успіхи і невдачі кожного начальника залежать від того, наскільки успішно він вибудує стосунки з працівниками.

Звідки беруться погані менеджери

Важкі начальники створюють навколо себе важку атмосферу, маніпулюючи співробітниками. Чому ж одним босам вдається згуртувати колектив, а інших доводиться терпіти, ставлячи пріоритети в роботу і зарплату? Один з відповідей: не всі можуть використовувати природні лідерські задатки. Лише відточуючи здібності і створюючи власні закони, людина поведе за собою інших.

Старші наукові співробітники Американського інституту громадської думки – Інституту Геллапа – Тому Рат і Баррі Конки у своєму дослідженні “Розвиток сильних якостей – основа лідерства, прийшли до висновку, що ефективним керівником стане лише людина з високим рівнем самосвідомості. Продуктивне використання талантів визначає поведінку людини і в повсякденному житті, і на роботі. А де взяти хороших керівників, якщо більшість людей не усвідомлюють свої сильні сторони, піддаються внутрішнім страхам і наслідують іншим лідерам? За даними Інституту Геллапа, більшість співробітників на роботі не використовують природні таланти: у США це 68% співробітників, Китаї – 86%, Індії – 64%, Японії – 85%, Великобританії – 83%, Німеччини – 74%.

За даними Інституту Геллапа, більшість співробітників на роботі не використовують природні таланти: у США це 68% співробітників, Китаї – 86%, Індії – 64%, Японії – 85%, Великобританії – 83%, Німеччини – 74%. Вчені ставлять у приклад Вінстона Черчілля або Махатму Ганді. Ці історичні персони кардинально відрізняються один від одного, але їм вдалося стати видатними керівниками у своїх країнах, використовуючи і розвиваючи власні особливі таланти. Сміливий і владний Черчілль не зміг би мобілізувати зруйновану війною націю, якщо б наслідував спокійному підходу в управлінні країною Ганді. Тим не менш керівництво Ганді під час боротьби Індії за незалежність було ефективним. Він не наслідував владної лінії поведінки минулого керівництва.

Вибачте, ви – начальник-тиран?

Якщо у когось із співробітників не склалися відносини з босом і останній всіляко це підкреслює, не поспішайте ставити на нього клеймо “тиран”. Спробуйте розглянути ближче познайомитися з його унікальними рисами характеру. У поганих начальників є свій особливий стиль поведінки. Наприклад, для контролю над підлеглими і вираження своїх емоцій вони використовують конкретні слова, міміку, положення тіла на нарадах або робочому місці, ходу. Вони навіть по-особливому відкривають двері в офіс. З такими начальниками важко спілкуватися. Найчастіше енергія, витрачена на розмову з ними, не відповідає важливості проблеми.

За запитом BBC, сайт Quora опитав своїх респондентів на тему того, чи існують погані боси. Більшість учасників відповіли: звичайно так! Один з респондентів описав важких начальників, як владних, агресивних і самовпевнених “альфа-ватажків”. Для досягнення своїх цілей вони використовують або силу, або харизму. Інша цитата з відгуків опитуваних: “Злі начальники існують, тому що більшість людей не витримують випробування владою, а деяких з них не можна підпускати до керівництва людьми – вони відразу перетворюються у психів”.

Люди визначали поганого керівника як того, хто:

не знає потенціалу, сильних і слабких сторін колективу;зациклений на собі і не слухає підлеглих;не любить брати на роботу розумних людей.Серед відповідей було і просте, але точне визначення боса-тирана: “Злий начальник – той, з ким категорично не хочеться працювати (і швидше за все, він відповідає вам взаємністю)”.

Цікаво, що конкретні риси характеру такого боса одним здаються неприйнятними, а інших абсолютно не турбують. Деякі відносяться до босів-тиранам, як до хороших керівників, які будь-яким способом вимагають від своїх працівників результату. І правда, вони встановлюють стислі терміни роботи, вимагають від підлеглих виконати складні завдання, погрожуючи звільнити. Іноді залякування спрацьовує, але часто все закінчується звільненням кваліфікованого співробітника.

Статистика. Як боси-тирани впливають на своїх підлеглих

Професор Роберт Саттон зазначає, що поганих босів в світі набагато більше, ніж хороших. Його слова підтверджуються дослідженнями. За даними Американської психологічної асоціації, 75% співробітників американських компаній визначають відносини зі своїм начальством, як гіршу і найбільш стресову частину роботи, а 60% відповіли, що скоріше виберуть нового керівника, ніж підвищення зарплати.

75% співробітників американських компаній визначають відносини зі своїм начальством, як гіршу і найбільш стресову частину роботи, а 60% відповіли, що скоріше виберуть нового керівника, ніж підвищення зарплати. Дослідники Гарвардської бізнес-школи та Стенфордського університету в результаті аналізу понад 200 досліджень прийшли до висновку, що ненадійна і вимоглива середовище, яке створює бос-тиран, що впливає на здоров’я людини так само, як і вдихання тютюнового диму. Відповідно до дослідження шведських учених, які протягом 4 років стежили за серцевими показниками більше 3 000 працівників компаній, поганий поведінка начальника погіршує стан підлеглих, із-за чого знижується їх продуктивність. Вчені з’ясували, що робота з босом-тираном збільшує ймовірність серцевого нападу у підлеглих на 50%.

За даними дослідження експерта по продуктивності праці Лінн Тейлор, 69% американців порівнюють своїх босів з дітьми ясельного віку, яким дозволили робити все і вся. Американські співробітники описують своїх начальників, як самоориентированных – 60%, упертих – 49% і надмірно вимогливих – 43%. Серед опитаних у віці 18-34 років 60% вважають, що боси надмірно вимогливі, серед респондентів старше 35 років цей показник всього 36%. Менеджерам заважають ефективно управляти спалаху гніву, що виникають на тлі неможливості вплинути на ситуацію, вважають 27% чоловіків і 19% жінок.

Співавтор бестселера “Емоційний інтелект 2.0″ і один із засновників компанії TalentSmart доктор Тревіс Бредберри каже, що більшість менеджерів не дивуються такій статистиці. За даними дослідження компанії Development Dimensions International, 64% менеджерів визнали, що їм потрібно вдосконалювати навички управління.

27% людей, які працюють на боса-тирана, кидають палити, як тільки знаходять нову роботу, і 11% кидають курити, просто звільняючись. А ось 59% продовжують терпіти своїх босів. За статистикою 27% людей, які працюють на боса-тирана, кидають палити, як тільки знаходять нову роботу, а 11% кидають курити, просто звільняючись. А ось 59% продовжують терпіти своїх босів. Тревіс Бредберри вважає, що співробітники, що залишилися, живуть у постійному стресі і в майбутньому це може негативно позначитися на психічному та фізичному здоров’ї.

Чи є вихід?

У будь-якому випадку психологи радять не рубати з плеча. Краще спробувати розпізнати тип поведінки начальника і використовувати цю інформацію для досягнення моральної рівноваги. Є кілька варіантів важких керівників. Якщо у вас немає шостого почуття або ви не профі в складанні психологічних портретів, вам буде складно знайти спільну мову з начальством. Щоб спростити цю задачу, Тревіс Бредберри виділив основні типи босів і визначив, які підходи до них краще використовувати.

Тиран. Його головне завдання – зберегти владу. Для цього він примушує і залякує працівників. Своїх підлеглих він розглядає, як розбійну угруповання, що захопила його корабель. Бунтівники – добре працюють і відстоюють свою точку зору; права рука – домагаються своїх цілей за допомогою лояльності; матроси – погані працівники.

Щоб впоратися з тираном, повідомте йому про свої ідеї, але не повністю. Дайте йому можливість доповнити або уточнити. А головне – контролюйте свої емоції.

Микроменеджер – начальник типу “високо сиджу, далеко дивлюся”. Він спостерігає за кожним вашим дією і приділяє багато уваги дрібним деталям. Постійне втручання в робочий процес злить співробітників і приносить їм незручності.

З микроменеджером будьте гнучкими, компетентними і дисциплінованими. Але не дозволяйте зацикленному на деталях босові розвинути у вас почуття неповноцінності. Головне правило – чим більше спілкування, тим краще.

Некомпетентний – такого керівника призначили необдумано і поспішно. Він не знає і не розуміє, що від нього хочуть.

Розкажіть йому специфіку роботи та діліться знаннями.

Неадекватний приятель – надто доброзичливий бос. Він підтримує неофіційне спілкування після роботи і любить попліткувати. Такий начальник поділяє співробітників на “мазунчиків” і “нелюбимчиков”. Йому важко приймати жорсткі рішення, наприклад когось звільнити.

З таким типом начальника потрібно встановити чіткі межі: дружні відносини тільки протягом робочого дня.

Робот – у свідомості робота ви співробітник №72 з виробничим виходом 84% і рівнем досвіду 91%. Таким босам важлива статистика. Коли йому доводиться приймати рішення без відповідних даних, він самоліквідується. Робот не налагоджує зв’язки в колективі. Йому важливий тільки результат роботи.

Щоб досягти успіху у робота, навчитеся говорити на його мові. Є ідея – підкріпіть її даними. Покажіть, що ви підтримуєте його методи роботи і доведіть свою цінність як співробітника. Якщо вам це вдалося, спробуйте виштовхнути його з антисоціальною зони. Наприклад, відповідайте на електронні листи в розмові і не тисніть на нього. Незабаром такі дії виділять вас з загального списку чисел.

Чайка – такі боси виставляють себе напоказ, приймають раптові і необачні рішення. Вони стрімко кидаються виконувати поставлену задачу і при цьому не радяться з колегами.

З таким типом босів найкраще працює груповий підхід. Підлеглі повинні всі разом зізнатися чайці, що його стиль роботи їх не влаштовує і їм важко виконувати зобов’язання.

Далекоглядний – такий бос постійно генерує ідеї. Але такий підприємницький підхід може бути небезпечним, коли реалізується конкретна задача. Він просто не може зосередитися на завданні.

Зосередьте увагу на чомусь менш глобальному і змусьте раціонально підійти до вирішення завдання. Для цього задавайте навідні запитання і розглядайте можливі нюанси. Спробуйте не відкидати його ідеї, а питайте, що конкретно він пропонує зробити для реалізації плану.

За матеріалами http://biz.liga.net

Читай також:

Більше половини українців працюють не за фахом»
"Серед тих, хто пішов працювати за фахом і залишився у професії, тільки третина відповіли, що задоволені своєю роботою. Такі результати опитування Міжнародного кадрового порта..."

Як рекламісти маніпулюють споживачем»
"У липні в coworking-просторі INVERIA flow space пройшла лекція кандидата філософських наук, бізнес-тренера і когнитолога Мар’ї Нестерової на тему Прикладної нейромаркет..."

Що таке Cause marketing і як його використовує індустрія моди»
"Фото: Mario Anzuoni / Reuters Один з наймодніших — Cause marketing, на українську поки що перекладається не дуже витонченим словосполученням «маркетинг, пов’язаний з гр..."

Чому в мережі народжуються нескінченні суперечки і масштабний тролінг»
"Фото: Getty Images Трохи статистикиНещодавно Facebook встановив, що з мобільних пристроїв в мережу заходить близько мільярда користувачів. Для цього не потрібен комп’ют..."

У рубриці: Статті