Як працювати з поганим начальником

5-10-2017

Як працювати з поганим начальником 1181f5ae1d9e640a337f2c3fffd2228c
Олександр Ложечкін, що відповідає в Microsoft за технічний євангелізм у Центральній і Східній Європі, у своєму блозі на Medium написав статтю про поганих керівників і дав кілька порад, як з ними працювати.

Мати хорошого керівника — велике щастя. Працювати з поганим керівником — хороше і корисне вміння. Розраховувати, що всі твої менеджери будуть хорошими і будуть тебе підтримувати, не варто. Треба бути готовим працювати і з поганим керівником.

В моєму житті мені довелося попрацювати з дуже різними керівниками. З дуже хорошими, начебто Влада Габріеля, Діми Халіна, Олексія Чубаря, Мауро Меанти і Йонаса Перссона. Я зараз говорю тільки про безпосередніх керівників і звичайно ж не можу перерахувати всіх (якщо мене зараз читають інші мої керівники: не думайте, що я вас записав відразу в поганих. Просто мало місця в замітці).

Довелося мені попрацювати з керівниками, які нічого не розуміли в моєму бізнесі і намагалися не втручатися. Довелося мені попрацювати і з поганими керівниками (вони точно не читають мої нотатки). Втім, і у хороших керівників бувають погані дні і тижні, місяці). І хороші керівники теж помиляються.

Зрештою, буває проста людська несумісність, коли керівник, хороший для одного співробітника, виявляється поганим керівником для іншого. А то і для того ж самого співробітника, але в інший час. Це нормально.

Як-то давно я себе зловив на думці, що ставлення співробітників до керівників дуже часто буває вкрай упереджено. Приблизно як до батьків, або як до вчителів.

Ми вимагаємо від керівників абсолютної безгрішності, неупередженості, здібності миттєво і безпомилково реагувати на будь-які проблеми, завжди бути сповненими енергії і перебувати в гарному настрої. А адже керівники теж люди, такі ж, як і всі. Зі своїми емоціями, проблемами, комплексами, недоліками. І вони теж можуть помилятися.

Згадую себе, коли мені в голову прийшла ця «геніальна» (вкрай банальна) думка. Пам’ятаю, цілий день ходив по офісу з дивною і мрійливою посмішкою на обличчі, ніби мені відкрилася таємниця світобудови. Мені хотілося з усіма ділитися цією думкою (що я і робив). А в кінці дня подумав: «Не, ну от я ж не такий! Я ж цілком собі розумію, що Мауро — неідеальний і не чекаю від нього ідеального поведінки і бездоганних вчинків».

І в цей момент мене пронизала думка. Наскільки я помилявся в собі. Незважаючи на те, що я зрозумів, що мої співробітники помилково чекають від мене бездоганності, я-то при цьому нічим від них не відрізнявся. І, навіть відкривши для себе геніальну думку про небезупречности керівників, я продовжив підсвідомо вимагати від свого начальника цього сам. Задумайтеся, чи не робите ви тієї ж помилки?

Хто такий «поганий керівник» для мене? Є кілька речей, які я вважаю неприпустимим та вкрай небезпечними:

? коли керівник не віддає енергію, а забирає;коли керівник делегує відповідальність, але не повноваження;коли керівник нічого не розуміє в бізнесі (це ще не так страшно) і не розуміє, що він нічого не розуміє (ось це по-справжньому погано);коли керівник не приймає рішень і не бере відповідальність на себе;коли керівник дбає про свою власну кар’єру, а не про успіх справи.Ну і найголовніше — керівники можуть бути просто не дуже хорошими людьми: нечесними, лицемірними, скритними, підлими, зарозумілими, і так далі.

Можу ще порадити почитати мою замітку «О 17 помилки досвідчених керівників». Тут я написав про те, які помилки можуть здійснювати керівники.

Що ж робити, коли доводиться працювати з поганими керівниками? Перш за все, до цього варто бути готовим. Побудова кар’єри в корпорації, як і побудова політичної кар’єри, часто від людей вимагає компромісів і вимагає йти на угоди з совістю. На жаль, дуже часто буває, що підлість, обман, лицемірство допомагають побудувати кар’єру. А ось сміливість, здатність йти на ризик і відкритість часто заважають.

Але не треба відразу ж починати виправдовувати власні невдачі в кар’єрі своєю чесністю і порядністю, а всіх, хто більш успішний, звинувачувати в підлості та інших нехороших речей. У 99% випадків кар’єрі заважає не чесність і порядність, а лінь, некомпетентність, дурість і небажання брати відповідальність на себе.

Тому, якщо хочете побудувати кар’єру, то фокусуйтеся на двох речах: вчіться і працюєте. Не скаржтеся на те, що ваша порядність і чесність заважає будувати кар’єру. Або цьому перешкоджає поганий начальник.

Нещодавно ми з однією колегою обговорювали, чому потрібно вчити талановитих молодих співробітників, щоб вони змогли досягти успіху.

Потрібно вчити чому: як спілкуватися з іншими, як залучати колег до своїх проектів, як правильно показувати результати, і як ці результати досягати. Я запропонував до цього списку додати ще одне важливе вміння — вміння працювати з поганими начальниками.

Сподіватися, що все життя вам буде везти і будуть потрапляти керівники, які будуть вас підтримувати, захищати, допомагати розвиватися і ставати краще, не можна. Чим краще ви працюєте, чим швидше ростете, ?тим швидше і швидше у вашій кар’єрі настане момент, коли вашому начальнику, в кращому випадку, буде все одно, що ви робите. Він не буде розуміти нічого у вашій роботі і, як наслідок, не буде її цінувати.

А то й гірше: може попастися начальник, який пожертвує вами у складній ситуації, звалить на вас провину, підставить вас. Чи попадеться начальник, який не зрозуміє вас, якого ви не сподобаєтеся і який захоче від вас позбутися.

Вибираючи між лояльністю і компетентністю, він швидше за все вибере лояльність (а це відбувається часто з найкращими керівниками. Та що там приховувати, навіть зі мною). Тоді начальник захоче поставити на ваше місце менш компетентного, але більш керованого і слухняного працівника. Потрібно бути до цього готовим.

У Microsoft часто люблять повторювати заїжджену фразу: «Люди приходять в компанію, а йдуть від керівника». За результатами інтерв’ю, при звільненні, «невдоволення начальником» — перша причина відходу з компанії. Це дійсно самий очевидний і простий крок. В будь-якій складній ситуації — йди.

Але це занадто простий, надто прямолінійний і дуже поганий вихід. Перш ніж йти від поганого начальника, можна спробувати багато чого зробити. Хороший вітрильник швидше за все йде проти вітру. Також і ситуацію поганого начальника можна звернути на свою користь.

Нещодавно, відповідаючи на питання, чим відрізняється менеджер від лідера, я припустив наступне: «Менеджер добре працює тільки з хорошим керівником. А лідер може добре працювати і з поганим менеджером».

При цьому він захищає себе і команду, незважаючи на протидію зверху, робить правильні справи і допомагає команді розвиватися. Очевидно: менеджер може просто транслювати енергію, яка йде зверху. Але зверху енергію не віддають, а забирають — і тоді менеджер, як податковий інспектор, ходить і забирає цю енергію зі своїх співробітників.

Лідер енергію не передає, а генерує. Тому, навіть коли енергію у нього забирає його керівник, він все одно здатний віддавати енергію своїм співробітникам. Чим більше енергії він віддає іншим, тим більше він може генерувати і далі.

Я не агітую за поганих начальників. Звичайно, працювати з хорошим керівником простіше і приємніше. Але і з поганим можна цілком працювати. Ось мої правила, як діяти в такій ситуації. Я вивчив їх на своєму власному досвіді.

Не бійтеся ситуації поганого начальникаЭто може статися, як може трапитися погана погода. Звичайно, гуляти в гарну погоду краще, ніж в погану. Але і в погану погоду можна відмінно погуляти, якщо бути до цього готовим і не налаштовувати себе на негатив.

Керуйте своїм руководителемВ Microsoft є гарне правило — manage your manager. Традиційно прийнято вважати, що можна керувати підлеглими. Це оману. Спробуйте керувати своїм менеджером, як якщо б це був ваш співробітник. Ви йому не можете наказувати? Так, але якщо ви керуєте своїми підлеглими наказами, а не переконанням — може, й правда ваш начальник не такий поганий, раз він незадоволений вами?

Розберіться, чому начальник плохойЧаще все начальник стає поганим, коли він не розуміє ситуацію. Інвестуйте в те, щоб він зрозумів вас, ваш бізнес, ваші успіхи і невдачі.

Зрозумійте свого руководителяПопробуйте поставити себе на його місце: що їм рухає, які його інтереси, чому він робить те, що робить. Люди дуже рідко роблять усвідомлене зло. Найчастіше ми просто не розуміємо причин їх вчинків, а зрозумівши, усвідомлюємо, що це не таке вже й зло.

Чим краще ви розумієте свого начальника, тим краще ви зможете керувати ним. Тут дуже важливо подивитися на ситуацію об’єктивно і не дати емоціям прийти до висновку «начальник поганий тому, що він дурень» (або гірше). Такий висновок точно не допоможе рухатися вперед.

Не оправдывайтесьОправдываться і намагатися довести, що начальник неправий — шлях, заздалегідь приречений на невдачу. Виправдовуватися — це говорити про минуле. Замість цього краще говорити про майбутнє і «продавати» свій «поганому» начальнику ідеї прекрасного майбутнього. Купить» ідею — «купить» і реалізацію.

Грамотно використовуйте керівника свого руководителяНикогда не скаржтеся «через голову». Це ніколи не доводить до добра. Але, розібравшись у цілях, завданнях і проблемах вищого керівництва (а якщо вищого керівництва немає — акціонерів, власників бізнесу і клієнтів) і правильно їх відпрацювавши, завжди можна захиститися від поганого начальника. Курку, що несе золоті яйця, іноді теж ріжуть. Але зробити це суттєво складніше навіть найгіршого начальнику. Станьте куркою, знесіть золоте яйце.

Ці правила досить очевидні і банальні. Найголовніше тут — не боятися поганих начальників і використовувати їх собі на благо. Це набагато складніше, аніж працювати з хорошим керівником. Але в той же час дуже цікаво. І точно здорово допомагає розвиватися. Я дуже вдячний всім своїм «поганим» керівникам. Завдяки їм я навчився точно не меншого, ніж у хороших начальників.

За матеріалами https://vc.ru/

Читай також:

Ілон Маск планує з’єднати мозок людини з комп’ютером»
"Про це повідомляє The Wall Street Journal. Для роботи над концепцією нейронного мережива була створена компанія Neuralink. За словами пана Маска, така система зможе передават..."

5 хороших якостей, які завадять зробити кар’єру»
"Більшу частину свого життя ми проводимо на робочому місці. Товаришів по службі ми бачимо частіше, ніж друзів, а керівництво — частіше, ніж батьків. Тому ми хочемо справити хо..."

Як фото в соцмережах впливають на самооцінку»
"Як відзначають експерти, жінки більш схильні порівнювати себе з подругами, ніж з жінками, яких бачать в рекламі по телевізору тощо. І коли це відбувається в соцмережах, то по..."

Як зрозуміти, що пора звільнятися?»
"Але як вчасно зрозуміти, що настала не «чорна» смуга в кар’єрі, а просто прийшов час приймати кардинальні рішення і шукати щось нове, щось краще? Про це – у новому мате..."

У рубриці: Статті